Ruwac header mit KeyVisual AGB

Voorwaarden voor reparaties aan machines en installaties voor binnenlandse transacties

Te gebruiken ten opzichte van

1. een persoon die bij het sluiten van de overeenkomst handelt in de uitoefening van zijn handels- of zelfstandige beroepsactiviteit (ondernemer)
2. publiekrechtelijke rechtspersonen of een publiekrechtelijk bijzonder fonds.

I. Sluiting van een overeenkomst, algemene informatie

1. Indien een niet-tegensprekelijke schriftelijke orderbevestiging voorhanden is, is deze bepalend voor de inhoud van de overeenkomst en de omvang van de reparatie.

2. Indien het te repareren object niet door de opdrachtnemer is geleverd, dient de klant de opdrachtnemer te wijzen op eventuele bestaande commerciële octrooirechten met betrekking tot het object; voor zover de opdrachtnemer geen verwijt treft, vrijwaart de klant de opdrachtnemer voor evt. aanspraken van derden die voortvloeien uit commerciële octrooirechten.

II. Onuitvoerbare reparatie

1. De prestaties die zijn verricht met het oog op het opstellen van een kostenraming en de verdere kosten die zijn gemaakt en moeten worden gestaafd (tijd voor het opsporen van problemen gelijk aan arbeidstijd) worden aan de klant gefactureerd indien de reparatie niet kan worden uitgevoerd om redenen waarvoor de opdrachtnemer niet verantwoordelijk is, met name omdat

  • de storing waarover gereclameerd is bij de inspectie niet is opgetreden,
  • reserveonderdelen niet beschikbaar zijn,
  • de klant de overeengekomen termijn opzettelijk heeft overschreden,
  • de overeenkomst tijdens de uitvoering is opgezegd.

2. Het te repareren object hoeft alleen op uitdrukkelijk verzoek van de klant tegen vergoeding van de kosten in zijn oorspronkelijke staat worden hersteld, tenzij de uitgevoerde werkzaamheden niet noodzakelijk waren.

3. In geval van een onuitvoerbare reparatie, is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor schade aan het te repareren object, de schending van contractuele nevenverplichtingen en voor schade die niet is ontstaan aan het te repareren object zelf, ongeacht de rechtsgrond waarop de klant zich beroept. De opdrachtnemer is daarentegen wel aansprakelijk in geval van opzet, grove nalatigheid van de eigenaar/instelling of leidinggevende medewerkers alsook in geval van opzettelijke schending van wezenlijke contractuele verplichtingen. In geval van opzettelijke niet-nakoming van wezenlijke contractuele verplichtingen is de opdrachtnemer - behalve in geval van opzet en grove nalatigheid van de eigenaar/de organen of leidinggevende werknemers - slechts aansprakelijk voor de voor het contract typische, redelijkerwijs te voorziene schade.

III. Informatie over de kosten, kostenraming

1. Voor zover mogelijk zal aan de klant bij het afsluiten van de overeenkomst de vermoedelijke prijs van de reparatie worden medegedeeld, zo niet dan kan de klant kostenlimieten vaststellen.

Indien de reparatie niet tegen deze kosten kan worden uitgevoerd of indien de opdrachtnemer het noodzakelijk acht om tijdens de reparatie extra werkzaamheden te verrichten, dient de akkoordverklaring van de klant te worden verkregen indien de vermelde kosten met meer dan 15 % worden overschreden.

2. Indien vóór de uitvoering van de reparatie een kostenraming met bindende prijsopgave wordt verlangd, dient dit uitdrukkelijk door de klant te worden gewenst. Tenzij anders is overeengekomen, is een dergelijke kostenraming slechts bindend indien zij schriftelijk is ingediend. Hij moet worden vergoed. De voor het opstellen van de kostenraming verrichte diensten worden niet aan de klant in rekening gebracht, voor zover zij bij de uitvoering van de reparatie te gelde kunnen worden gemaakt.

IV. Prijs en betaling

1. De opdrachtnemer heeft het recht om bij de sluiting van de overeenkomst een redelijk vooruitbetaling te eisen.

2. Bij de facturering van de reparatie moeten de prijzen voor de gebruikte onderdelen, materialen en speciale diensten, alsmede de prijzen voor arbeid, reis- en transportkosten in gespecificeerd worden vermeld. Indien de reparatie wordt uitgevoerd op basis van een bindende kostenraming, kan worden volstaan met een verwijzing naar de kostenraming, waarbij alleen afwijkingen in de omvang van de diensten specifiek moeten worden vermeld.

3. De omzetbelasting wordt bovendien aan de klant berekend tegen het betreffende wettelijke tarief.

4. Elke correctie van de factuur door de opdrachtnemer en elke klacht van de klant moet schriftelijk gebeuren ten laatste vier weken na ontvangst van de factuur

5. Betaling geschiedt bij afname en uitreiking of toezending van de factuur zonder korting.

6. Het inhouden van betalingen wegens door de opdrachtnemer betwiste tegenvorderingen van de opdrachtgever is niet toegestaan.

7. Schuldvergelijking met tegenvorderingen van de opdrachtnemer uit andere door de klant betwiste rechtsverhoudingen is niet toegestaan.

V. Medewerking en technische bijstand van de klant in geval van reparatie buiten de fabriek van de opdrachtnemer

1. De klant dient het reparatiepersoneel op eigen kosten te ondersteunen bij het uitvoeren van de reparatie.

2. De klant zal de bijzondere maatregelen nemen die nodig zijn voor de bescherming van personen en goederen op de plaats van reparatie. Hij informeert de reparatieverantwoordelijke tevens over eventuele bestaande speciale veiligheidsvoorschriften, voor zover deze van betekenis zijn voor het reparatiepersoneel. Hij stelt de opdrachtnemer in kennis van eventuele overtredingen van deze veiligheidsvoorschriften door het reparatiepersoneel. Bij ernstige overtredingen kan hij, in overleg met de reparatieverantwoordelijke, de overtreder de toegang tot de reparatieplaats ontzeggen.

3. De klant is verplicht om op eigen kosten technische bijstand te verlenen, in het bijzonder om:

a) de nodige geschikte hulpkrachten ter beschikking stellen in voldoende aantal en voor de voor de reparatie vereiste tijd; de hulpkrachten dienen de instructies van de reparatieverantwoordelijke op te volgen. De opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de hulpkrachten. Indien een defect of schade is veroorzaakt door de hulpkrachten op basis van instructies van de reparatieverantwoordelijke, zijn de bepalingen van de paragrafen X en XI overeenkomstig van toepassing

b) alle bouw-, bedekkings- en steigerwerkzaamheden uit te voeren, met inbegrip van de aankoop van de nodige bouwmaterialen.

c) de nodige uitrusting en zwaar gereedschap te verschaffen alsmede de nodige verbruiksgoederen en -materialen.

d) verwarming, verlichting, stroomvoorziening, water, met inbegrip van de nodige aansluitingen te verschaffen.

e) noodzakelijke, droge en afsluitbare ruimten voor de opslag van het gereedschap van het reparatiepersoneel beschikbaar te stellen.

f) bescherming van de plaats van reparatie en de materialen tegen schadelijke invloeden van welke aard ook te verzorgen alsmede reiniging van de plaats van reparatie.

g) geschikte, diefstalbestendige recreatie- en werkruimten (met verwarming, verlichting, wasgelegenheid, sanitair) en eerste hulp voor het reparatiepersoneel beschikbaar te stellen.

h) materiaal beschikbaar te stellen en het verrichten van alle andere handelingen die noodzakelijk zijn voor de aanpassing van het te repareren object en voor het uitvoeren van een proef zoals in het contract is bepaald.

4. De technische bijstand van de klant moet ervoor zorgen dat onmiddellijk na aankomst van het reparatiepersoneel met de reparatie kan worden begonnen en dat deze onverwijld tot aan de afname door de klant kan worden uitgevoerd. Voor zover bijzondere plannen of aanwijzingen van de opdrachtnemer vereist zijn, zal de opdrachtnemer deze tijdig aan de klant ter beschikking stellen.

5. Indien de klant zijn verplichtingen niet nakomt, is de opdrachtnemer gerechtigd, doch niet verplicht, na het stellen van een termijn, om in zijn plaats en op zijn kosten de handelingen te verrichten waartoe de klant gehouden is. In alle andere opzichten blijven de wettelijke rechten en aanspraken van de opdrachtnemer onverlet.

VI. Vervoer en verzekering in geval van reparatie in de fabriek van de opdrachtnemer

1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt het eventuele transport van het reparatieobject van en naar de opdrachtnemer op verzoek van de klant - inclusief eventuele verpakking en belading - voor rekening van de klant, zo niet dan wordt het reparatieobject door de klant op diens kosten bij de opdrachtnemer afgeleverd en na uitvoering van de reparatie bij de opdrachtnemer weer door de klant opgehaald.

2. De klant draagt het transportrisico.

3. Op verzoek van de klant worden transport heen en evt terug op diens kosten verzekerd tegen verzekerbare transportrisico's zoals diefstal, breuk en brand.

4. Tijdens de reparatieperiode is er geen verzekeringsdekking in de fabriek van de opdrachtnemer. De klant dient ervoor te zorgen dat de bestaande verzekeringsdekking voor het reparatieobject gehandhaafd blijft, bijvoorbeeld met betrekking tot brand-, leidingwater-, storm- en machinebreukverzekering. Een verzekeringsdekking tegen deze risico's kan alleen worden afgesloten op uitdrukkelijk verzoek en op kosten van de klant.

5. In geval van vertraging in de aanvaarding door de klant kan de opdrachtnemer opslagkosten in rekening brengen voor de opslag in zijn fabriek. Het reparatieobject kan ook elders worden opgeslagen, zulks ter beoordeling van de opdrachtnemer. De kosten en het risico van de opslag zijn voor rekening van de klant.

VII. Reparatietermijn, reparatievertraging

1. De informatie over de reparatietermijn is gebaseerd op schattingen en is derhalve niet bindend.

2. De klant kan pas een bindende reparatietermijn eisen, die als bindend moet worden aangemerkt, wanneer de omvang van de werkzaamheden precies vaststaat.

3. De bindende reparatietermijn wordt geacht te zijn nageleefd, indien het reparatieobject op het tijdstip waarop deze termijn verstrijkt of, in geval van een contractueel overeengekomen proefperiode, voor de uitvoering ervan gereed is voor aanvaarding door de klant.

4. In geval van later geplaatste aanvullende en verlengingsopdrachten of in geval van noodzakelijke aanvullende reparatiewerkzaamheden wordt de overeengekomen reparatietermijn dienovereenkomstig verlengd.

5. Indien de reparatie vertraging oploopt door maatregelen in het kader van arbeidsconflicten, met name stakingen en blokkades, alsmede door omstandigheden waarvoor de opdrachtnemer niet verantwoordelijk is, wordt de reparatietermijn in redelijkheid verlengd, voor zover bewezen is dat deze belemmeringen een aanzienlijke invloed hebben op de voltooiing van de reparatie.

6. Indien de klant schade oploopt door de vertraging van de opdrachtnemer, heeft de klant het recht om een forfaitaire vergoeding voor de vertraging te eisen. Deze bedraagt 0,5% voor elke volledige week vertraging, maar in totaal niet meer dan 5% van de reparatieprijs voor dat gedeelte van het door de opdrachtnemer te repareren voorwerp dat als gevolg van de vertraging niet tijdig kan worden gebruikt.

Indien de klant de opdrachtnemer - met inachtneming van de wettelijke uitzonderingen - een redelijke termijn stelt voor de nakoming na de vervaldag en deze termijn niet in acht wordt genomen, heeft de klant het recht de overeenkomst op te zeggen in het kader van de wettelijke bepalingen. Op verzoek van de opdrachtnemer verbindt deze zich ertoe binnen een redelijke termijn te verklaren of hij gebruik zal maken van zijn herroepingsrecht. Verdere aanspraken wegens verzuim worden uitsluitend vastgesteld overeenkomstig paragraaf XI. 3 van deze voorwaarden.

VIII. Afname

1. De klant is verplicht tot afname van het gerepareerde object zodra hem is medegedeeld dat de reparatie is voltooid en nadat een eventueel contractueel voorgeschreven controle van het te reparatieobject heeft plaatsgevonden. Indien de reparatie niet in overeenstemming met de overeenkomst blijkt te zijn, is de opdrachtnemer verplicht het gebrek te verhelpen. Dit is niet van toepassing indien het gebrek onbeduidend is voor de belangen van de klant of te wijten is aan een omstandigheid waarvoor de klant verantwoordelijk is. Indien er sprake is van een niet-essentieel gebrek, kan de klant de afname niet weigeren.

2. Indien de afname buiten de schuld van de opdrachtnemer wordt vertraagd, wordt de afname geacht te hebben plaatsgevonden twee weken na de kennisgeving van de voltooiing van de reparatie.

3. Bij de afname vervalt de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor waarneembare gebreken, tenzij de klant zich het recht heeft voorbehouden een bepaald gebrek te doen gelden.

IX. Eigendomsvoorbehoud, verlengd pandrecht

1. De opdrachtnemer behoudt het eigendomsrecht op alle gebruikte toebehoren, reserveonderdelen en vervangende eenheden totdat alle betalingen uit hoofde van de reparatieovereenkomst zijn ontvangen. Er kunnen verdere zekerheidsovereenkomsten worden gemaakt.

2. De opdrachtnemer komt het pandrecht toe op het reparatieobject van de klant, dat op grond van de overeenkomst in zijn bezit is gekomen, wegens zijn vordering uit hoofde van de reparatieovereenkomst. Het pandrecht kan ook worden uitgeoefend op grond van vorderingen uit hoofde van eerder verrichte werkzaamheden, leveringen van vervangingsonderdelen en andere diensten, voor zover deze verband houden met het reparatieobject. Het pandrecht is slechts van toepassing op andere vorderingen die voortvloeien uit de zakelijke relatie, voor zover deze onbetwist of rechtsgeldig zijn.

X. Vorderingen wegens gebreken

1. Na afname van de reparatie is de opdrachtnemer met uitsluiting van alle andere aanspraken van de klant aansprakelijk voor gebreken in de reparatie, onverminderd nrs. 5 en 6 en paragraaf XI, zodanig dat de opdrachtnemer de gebreken dient te verhelpen. De klant dient de opdrachtnemer onverwijld schriftelijk in kennis te stellen van elk geconstateerd gebrek.

2. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is niet van toepassing indien het gebrek onbeduidend is voor de belangen van de klant of te wijten is aan een omstandigheid waarvoor de klant verantwoordelijk is. Dit geldt in het bijzonder voor door de klant geleverde onderdelen.

3. In geval van ondeskundige wijzigingen of reparatiewerkzaamheden door de klant of derden zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtnemer, is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de gevolgen die hieruit voortvloeien. Slechts in dringende gevallen van gevaar voor de bedrijfsveiligheid en ter afwending van onevenredig grote schade, in welk geval de opdrachtnemer onmiddellijk in kennis moet worden gesteld, dan wel indien de opdrachtnemer - met inachtneming van de wettelijke uitzonderingen - een hem gestelde redelijke termijn om het gebrek te verhelpen vruchteloos heeft laten verstrijken, heeft de klant in het kader van de wettelijke bepalingen het recht om het gebrek zelf te verhelpen of door derden te laten verhelpen en van de opdrachtnemer vergoeding van de noodzakelijke kosten te eisen.

4. In geval van een gerechtvaardigde klacht draagt de opdrachtnemer de directe kosten die voortvloeien uit het verhelpen van de gebreken, voor zover dit geen onevenredige belasting voor de opdrachtnemer met zich meebrengt.

5. Indien de opdrachtnemer - met inachtneming van de wettelijke uitzonderingen - een hem gestelde redelijke termijn om het gebrek te verhelpen vruchteloos laat verstrijken, heeft de klant in het kader van de wettelijke bepalingen een recht op vermindering. Alleen indien de reparatie ondanks de vermindering aantoonbaar zonder belang is voor de klant, kan de klant zich uit het contract terugtrekken.

6. Verdere vorderingen zullen uitsluitend worden vastgesteld in overeenstemming met artikel XI.3 van deze voorwaarden.

XI. Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer, uitsluiting van aansprakelijkheid

1. Indien door schuld van de opdrachtnemer onderdelen van het reparatieobject zijn beschadigd, dient de opdrachtnemer deze naar eigen keuze en op eigen kosten te repareren, nieuwe onderdelen te leveren of voor vervanging te zorgen. In geval van lichte nalatigheid en grove nalatigheid van niet-leidinggevende medewerkers worden de hiervoor te maken kosten beperkt tot de contractuele reparatieprijs. Bovendien wordt de aansprakelijkheid voor schade aan het reparatieobject aanvaard in overeenstemming met paragraaf XI.3.

2. Indien het reparatieobject als gevolg van verwijtbaar verzuim of gebrekkige suggesties of adviezen van de opdrachtnemer voor of na het sluiten van de overeenkomst, of als gevolg van verwijtbare schending van andere contractuele nevenverplichtingen - in het bijzonder instructies voor bediening en onderhoud van het reparatieobject - door de klant niet in overeenstemming met de overeenkomst kan worden gebruikt, gelden de bepalingen van de paragrafen X en XI met uitsluiting van verdere aanspraken van de opdrachtgever. 1 en

3. Voor schade die niet aan het reparatieobject zelf is ontstaan, is de opdrachtnemer - om welke rechtsgrond dan ook - slechts aansprakelijk

a. in geval van opzet,
b. in geval van grove nalatigheid van de eigenaar/ de organen of leidinggevende werknemers,
c. in geval van verwijtbaar letsel aan leven, lichaam, gezondheid,
d. in geval van gebreken die hij bedrieglijk heeft verzwegen, e. in het kader van een garantietoezegging,
f. voor zover aansprakelijkheid bestaat volgens de productaansprakelijkheidswet voor persoonlijk letsel of schade aan particulier gebruikte voorwerpen.

In geval van opzettelijke schending van wezenlijke contractuele verplichtingen is de opdrachtnemer ook aansprakelijk bij grove nalatigheid van niet leidinggevende medewerkers en bij lichte nalatigheid, in het laatste geval beperkt tot de voor de overeenkomst typische, redelijkerwijs te voorziene schade. Verdere aanspraken zijn uitgesloten.

XII. Verjaring

Alle aanspraken van de klant - om welke rechtsgrond dan ook - verjaren na 12 maanden. Voor schadeclaims conform paragraaf XI. 3 a–d en f gelden de wettelijke termijnen. Indien de opdrachtnemer de reparatiewerkzaamheden aan een bouwwerk uitvoert en daardoor de gebrekkigheid ervan veroorzaakt, zijn de wettelijke termijnen eveneens van toepassing.

XIII. Vervangende prestatie van de klant

Indien bij reparatiewerkzaamheden buiten het bedrijf van de opdrachtnemer het door de opdrachtnemer ter beschikking gestelde materieel of gereedschap buiten de schuld van de opdrachtnemer op de plaats van reparatie wordt beschadigd of buiten de schuld van de opdrachtnemer verloren gaat, is de klant verplicht deze schade te vergoeden. Schade als gevolg van normale slijtage wordt niet in aanmerking genomen.

XIV. Toepasselijk recht, plaats van jurisdictie

1. Voor alle rechtsbetrekkingen tussen de opdrachtnemer en de klant geldt uitsluitend het recht van de Bondsrepubliek Duitsland dat van toepassing is tussen binnenlandse partijen onderling.

2. De bevoegde rechtbank is de rechtbank die bevoegd is voor de statutaire zetel van de opdrachtnemer. De opdrachtnemer heeft evenwel het recht een rechtsvordering in te stellen in de hoofdzetel van de klant.

VDMA
stand augustus 2012